دوربین مدار بسته هر روز تنوع بیشتری به خود می گیرند و با فناوری های جدید به کار رفته در نسل جدید دوربین های مداربسته شاهد بالا رفتن کیفیت تصاویر این دوربین ها نیز هستیم. دوربین مداربسته ضد نور یک عبارت عامیانه برای اشاره به دوربین هایی است که دارای فناوری های جبران سازی اختلاف نور محیط هستند. مکانیزم های ضد نور در دوربین های مداربسته باعث می شوند که در شرایط نامناسب نوری باز هم تصاویر با کیفیت توسط دوربین ها ضبط شود.

مکانیزم های بهینه سازی تصویر

برای حل مشکل پایین آمدن کیفیت تصاویر بر اثر کنتراست نور محیط مکانیزم ها و فناوری های مختلفی در دوربین های مداربسته ابداع شده است که در ادامه به مهمترین این مکانیزم ها اشاره می کنیم:

  • مکانیزم WDR:

تکنولوژی WDR از موثرترین مکانیزم رفع مشکل نور در دروبین های مداربسته است. این مکانیزم از طریق دو چیپ CCD میزان اختلاف نور را در مناطق کم نور و پر نور تا حد زیادی کاهش می دهد. استفاده از مکانیزم WDR تا حد زیادی مشکل نور را حل می کند اما معایبی نیز دارد. از جمله: نویز موجود در قسمت های مختلف تصویر ممکن است متفاوت باشد. مخصوصا در قسمت های تیره تصویرکه به طور معمول نویز بیشتر است.

  • مکانیزم BLC:

این فناوری پشت زمینه روشن تصاویر را خذف می کند و به این ترتیب امکان روشن شدن قسمت های کم نور تصویر را بوجود می آورد. این مکانیزم هزینه زیادی بر روی قیمت دوربین تحمیل نمی کند و در نتیجه از جمله فناوری هایی است که مورد استقبال زیادی قرار گرفته است.

  • مکانیزم DWDR:

این فناوری نیز در شرکت های مختلف تولید کننده دوربین مداربسته برای رفع مشکل اختلاف سطح نور محیط و تاثیر آن بر روی کیفیت تصاویر ضبط شده توسط دوربین مداربسته ارائه شده است. از نظر فنی می توان چنین گفت که فناوری DWDR نسخه دیجیتال فناوری WDR است. در نسخه های قدیمی این فناوری دو چیپ CCD منجر به اصلاح سطح نور ورودی و بالا رفتن کیفیت تصاویر می شدند در سیستم های جدید DWDR یک سیستم دیجیتالی این عملکرد را شبیه سازی می کند. پیاده سازی این قابلیت هزینه WDR را ندارد بنابراین دوربین با DWDR قیمتی مناسب تر از دوربین مداربسته با WDR دارد. اما نتایج بدست آمده از آن به مراتب کم کیفیت تر است و قابل مقایسه با نتایج WDR در دوربین مداربسته نیست.

  • مکانیزم HLC :

    آخرین مکانیزم ضد نور در دوربین مداربسته که می خواهیم در این مطلب درباره آن توضیح دهیم تکنولوژی HLC است. این مکانیزم نیز به مانند BLC در شرایط محیطی با اختلاف سطح نور زیاد برای بهبود کیفیت تصاویر عمل می کند. تنها تفاوت این فناوری این است که نور پس زمینه را در مقایسه با بخش های دیگر کاهش بیشتری می دهد و با این کار نقاط بسیار روشن را به خوبی پنهان می کند. شاید بتوان گفت که مهمترین کاربرد این تکنولوژی در دوربین های مداربسته پلاک خوان و خواند پلاک خودرو ها در شب است چرا که در شب نور شدید خودرو مانع دیده شدن پلاک خودرو می شود و در نتیجه قابلیت ضد نور HLC باعث می شود که پلاک خودرو با کیفیت مناسب خوانده شود. یکی از شرکت های مطرح دنیا که در ارائه فناوری های ضد نور در محصولات خود معرف شده است، شرکت هایک ویژن (hikvision) چین است که در مدل های جدید این شرکت کیفیت این فناوری ها بسیار قابل توجه است.

دیگر راه حل ها