آشنایی با مفهوم چرخه عمر اینترنت اشیاء (IoT)

دوشنبه 7 تير 1400
13:25
baha


مفهوم اینترنت اشیاء در حال پذیرفته شدن توسط شرکتهای مختلفی است تا به بهبود کارایی تجهیزات منجر شود. IoT یا اینترنت اشیاء می تواند در محیطهای مختلفی از صنایع گرفته تا فروشگاههای زنجیره ای مورد استفاده قرار گیرد. اما در صورت عدم مدیریت صحیح و کامل ممکن است تجهیزات کارکرد مورد انتظار کاربر را نداشته باشند.


مدیریت دستگاهها عنصر کلیدی برای موفقیت در اینترنت اشیاء به حساب می آید.

تمام چرخه زندگی اشیاء نیاز به مدیریت دارند تا بتوانند به شکلی که برنامه ریزی شده، عمل نمایند. شش مرحله مهم در مدیریت چرخه عمر دستگاهها در اینترنت اشیاء وجود دارد که تحت ایده Connect-Operate-protect (برقراری ارتباط – انجام کار - حفاظت) شناخته می شود.

hikvision هایک ویژن

برقراری ارتباط

وقتی یک دستگاه وارد این عرصه می شود، نیاز است تا به عنوان پیش نیاز یک مجوز پیشگیری از ورود تجهیزات غیر مجاز بر روی شبکه داشته باشد. با اینکار مرحله تصدیق هویت برای یک دستگاه حقیقی قابل اجرا خواهد بود. در انتها هم دستگاه یکبار برای اتصال به شبکه تنظیم شده و سپس قادر خواهد بود از طریق شبکه به ارسال اطلاعاتی بپردازد که به ویژگیها و قابلیتهای عملیاتی آن دستگاه مربوط خواهد بود.

نظارت

زمانی که نوبت به نظارت می رسد، سلامت و صحت یک دستگاه نگرانی رایج کاربران خواهد بود. برای دانستن شرایط، دستگاه می تواند داده های سنجش از راه دوری ارسال نماید که وضعیت دستگاه را توسط پارامترهایی در لحظه تعریف می کند که در صورت نیاز بتوان اقداماتی انجام داد(مثل ارسال هشدار) . این اعلام هشدار می تواند حتی به فعالیتهای پیش گیرانه مربوط باشد. بطوریکه پیش از آنکه دستگاه از کار بیفتد یا تعمیر هزینه بری در پیش داشته باشد به کاربر درباره آن مشکل اطلاعاتی داده می شود.

سرویس رسانی

ابزار تشخیصی در کنسول مدیریت دستگاه نیاز به دریافت اطلاعات جزئی درمورد دستگاه دارد. در صورتی که نیاز به بررسی دستگاه وجود داشته باشد، اطلاعات دریافتی می توانند به تشخیص و تعیین احتیاجات پیشرفته تر دستگاه کمک نمایند. کاربر قادر است بصورت ریموت بدستگاه دسترسی داشته و کارهایی مثل اشکالیابی یا دسترسی کامل برای تحلیل وضعیت را انجام دهد. فایلها می توانند بصورت ریموت برای تنظیم و تعمیر دستگاه ارسال شوند و تغییراتی برای تنظیم کارکرد دستگاه صورت گیرد.

مدیریت

بزرگترین بخش IoT توانایی کنترل دستگاهها بصورت ریموت یا از راه دور خواهد بود. مدیریت از راه دور می تواند هزینه های حضور فیزیکی متخصص بالای سر دستگاه و خطر ورود افراد به محیطهای حساس را حذف یا کاهش دهد. بررسی از راه دور می تواند به کاربر اجازه دهد به اطلاعات ثابت و مشخص دستگاه پی ببرد. اینکار کمک می نماید تا مراحل مورد نیاز اشکالیابی برای پیگیری تغییرات و نحوه تغییر کارکرد دستگاه بخوبی تعیین شود.

بروزرسانی

نرم افزار دستگاه گاه و ناگاه به بروزرسانیهایی نیاز خواهد داشت که می توانند بشکل فرم ور ها یا بسته های بروزرسانی امنیتی باشند. این بروزرسانیها نیاز خواهند داشت توسط مکانیزمی تهیه و نصب شوند. قابلیت اجرای این بروزرسانیها بصورت ریموت بسیار مفید است اما می تواند با خطری مثل ازکار افتادگی دستگاه در یک بروزرسانی ناقص متصور باشد. چنین شکستی می تواند منجر به از کار افتادگی کامل سیستم شده و عملا دستگاه بلا استفاده شود. بنابراین توانایی رفع خطا یا ریکاوری زمانی که دستگاهها به اینترنت اشیاء مجهز می شوند قابلیت مهم و کارآمدی خواهد بود.

بازنشستگی

وقتی نسل تجهیزات یا نسخه آنها قدیمی است و یا دستگاه دچار اشکالاتی است و بصورت آفلاین در می آید باید مطمئن باشید که از داده ها و سیستم کاربران حفاظت شود. در این وضعیت باید مکانیزمی وجود داشته باشد تا دستگاه را از رده خارج کرده همزمان از دست رفتن داده ها در سیستم را پیشگیری نماید.


همانطور که گفتیم با توجه به نوپا بودن مفاهیم IoT، هنوز به عنوان یک تکنولوژی همچنان در حال پیشرفت و بهبود است. داشتن درک درستی از مدیریت یکپارچه دستگاهها در اینترنت اشیاء می تواند به کاهش خطر رویارویی با موانع سخت تر در آینده بینجامد.


بیشتر بخوانید: دوربین مداربسته دوربین مداربسته تی وی تی تی وی تی نصب دوربین مداربسته

پکیج دوربین مداربسته


[ بازدید : 354 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
دوربین مداربسته / تجهیزات حفاظت تصویری / نصب دوربین مداربسته / دوربین مداربسته هایک ویژن / دوربین تی وی تی
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به دوربین مداربسته / تجهیزات حفاظت تصویری / نصب دوربین مداربسته است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]